German Historical Institute
London

i

BULLETIN

ISSN 0269-8552

Christoph Classen:

Medialization in Opposing Systems: Approaching a Media History of Divided
Germany

German Historical Institute London Bulletin, Vol 41, No. 1

(May 2019), pp19-49



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS:
APPROACHING A MEDIA HISTORY OF DIVIDED
GERMANY

CHRISTOPH CLASSEN

Late in the evening of 9 November 1989, the Berlin Wall was opened.
This abrupt and unexpected event, without which German reunifica-
tion would not have been possible, was in no small part thanks to tel-
evision. The East German border guards opened the Wall due to a
misunderstanding. Speaking on behalf of the East German govern-
ment at an international press conference, official spokesman Giinter
Schabowski introduced a new GDR regulation on travel. The hastily
fudged together policy had been drawn up in a hurry by the new
GDR leadership under Egon Krenz as an attempt to pacify the in-
creasingly vociferous and widespread East German protest move-
ment and at the same time to stop the mass flight of GDR citizens to
the West via Czechoslovakia and Hungary. However, the details of
the policy had not yet been made public and Schabowski mistakenly
announced that it would come into force with immediate effect.

The press conference was being broadcast live on television and,
as a result, Schabowski’s error could not be prevented from swiftly
taking on a seemingly unstoppable life of its own. No sooner had the
press conference drawn to a close than a major news agency an-
nounced that ‘East Germany opens its border’, to be followed the
same evening by a special report by Tagesthemen, one of the most im-
portant West German evening news broadcasts, that the gates of the
Wall were now “wide open’. Although neither of these reports reflect-
ed reality, they were soon spreading to East Berlin via West German
television. As a result, more and more people arrived at the border
checkpoints and demanded that these be opened, assuming that at
other checkpoints this had already been done. No one had foreseen
any of this, and so the border guards at the checkpoints were unable
to obtain clear instructions from their superiors as to how to proceed.
Eventually, not knowing what else to do, they gave in to the pressure
of the crowds. Only then did the event reported by the media actual-

Trans. Emily Richards (GHIL).

19



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

ly take place. The border was opened, and from that moment 9
November took its place in history as the date when the division of
Germany came to an end.!

What happened on 9 November 1989 can therefore be viewed as
a ‘media event’ in more senses than one. Firstly, it was electronically
broadcast to a global public within just a few hours, creating a com-
munications echo chamber that played a major role in transforming
what was happening in Berlin into an ‘event’, that is, into something
that is perceived as being of greater importance than the numerous
other topics of the day.2 Secondly, the way in which things unfolded
is a direct illustration of the complex and ambivalent role that mass
media play in modern societies; even if the media see themselves as
mere chroniclers of history, they inevitably influence it as well.
Reports on reform movements in other socialist states in 1989, for ex-
ample, helped create support for the citizens’ movement in the GDR.3
And in the case of what happened on 9 November, it was television
itself that set the dynamic of events in motion.

I have chosen to focus on this historical date, therefore, because 1
believe it demonstrates clearly the necessity of a media history from
a German-German perspective. This is not only because the opening
of the Berlin Wall played a direct role in the reunification of Ger-
many, indeed, was its precondition; but also because what happened
in Berlin on that date perfectly demonstrates how the media’s role in
the twentieth century was significant in a way that transcended any
single event or set of events. The media had influence, but of a
unique kind; they were no mere observers and recorders of history,

1 Hans-Hermann Hertle, ‘Der Fall der Mauer als mediales Ereignis’, in Eck-
hard Jesse (ed.), Eine Mauer fiir den SED-Staat: Berlin 1961 und die Folgen (Ber-
lin, 2012), 199-224. The former director of the broadcaster Sender Freies Ber-
lin (SFB), Giinther v. Lojewski, by contrast, believed that the media (espe-
cially his own channel) were simply objective reporters on 9 November.
Giinther v. Lojewski, “‘Waren die Medien der Motor des Mauerfalls? Die
Mauer fiel, die Kamera lief. Oder war es umgekehrt? Uber die Rolle der Me-
dien in der Nacht vom 9. auf den 10. November 1989. Ein Essay’, Der Tages-
spiegel, 30 Oct. 2016, 7.

2 See Frank Bosch, ‘Europdische Medienereignisse’, Europiiische Geschichte
Online (EGO), Mainz 2010, online at <http:/ /www.ieg-ego.eu/boeschf-2010-
de>, accessed 15 Dec. 2018.

3 Thomas Grofimann, Fernsehen, Revolution und das Ende der DDR (Gottingen,
2015), 273-7.

20



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

yet nor were they decision-makers in a strictly political sense. The
presence of a technological mass media informed (and continues to
inform) politics, society, and culture in numerous and ambivalent
ways, and the central importance and influence of the media cannot
be overlooked by anyone who sets out to explain German history in
the Cold War era.

With this in mind, it is astonishing how rarely this perspective has
been adopted in historical studies to date, although modern histori-
ans have long since abandoned the discipline’s former reservations in
relation to modern media, which are now frequently discussed and
referenced in academic research. Although this applies to both the
historiography of the GDR and the FRG, in the GDR’s case the his-
torical “Aufarbeitung’ (the work of bringing hidden, problematic, or
previously denied aspects of East German history to light after the
end of the regime) has naturally tended to dwell on the specific role
of the media in relation to the GDR dictatorship, rather than locating
the history of East German media within a shared German post-war
history.* More recently we have seen an increasing focus on transna-
tionalism and entanglement. Along with the question of what role
the West German news media played in the collapse of the GDR in
1989,5 historians have been especially interested in the reception of
Western (radio and TV) media in East Germany.¢ Lastly, we can ob-
serve an interest in the trade and exchange of TV programmes across
the Eastern bloc countries and in media policies at an international
level.” Yet no matter what their subject matter, these historical stud-
ies nearly always come back to East German history in isolation.

4 Gunter Holzweifig, Die schirfste Waffe der Partei: Eine Mediengeschichte der
DDR (Cologne, 2002); Stefan Zahlmann (ed.), Wie im Westen, nur anders:
Medien in der DDR (Berlin, 2010); Riidiger Steinmetz and Reinhold Viehoff
(eds.), Deutsches Fernsehen Ost: Eine Programmgeschichte des DDR-Fernsehens
(Berlin, 2008).

5 Grofimann, Fernsehen.

6 Michael Meyen, Denver Clan und Neues Deutschland: Mediennutzung in der
DDR (Berlin, 2003); Claudia Dittmar, Feindliches Fernsehen: Das DDR-Fern-
sehen und seine Strategien im Umgang mit dem westdeutschen Fernsehen (Biele-
feld, 2010); Franziska Kuschel, Schwarzhdrer, Schwarzseher und heimliche Leser:
Die DDR und die Westmedien (Gottingen, 2016).

7 Christian Henrich-Franke, ‘Making Holes in the Iron Curtain? The Tele-
vision Programme Exchange across the Iron Curtain in the 1960s and 1970s’,

21



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

Research in Germany in the past three decades has been largely
guided by the necessities and perspectives of the ‘Aufarbeitung’, as
becomes apparent if we consider that the media history of West
Germany before 1990 has received comparatively little attention. It is
true that some studies do exist, even from a relatively early period,
but these focus either on individual media,8 or discuss specific
aspects and phases,? while another notable research focus is the cul-
ture of memory.10 Those looking for an overview of West German
media history outside of the more encyclopaedic studies will gener-
ally be disappointed.l Still more rarely do we find any study of
media history from a German-German point of view, if we mean by
this a perspective that consistently compares or relates the two histo-
ries. The few exceptions relating to specific aspects of history —such
as the history of film festivals,’2 TV dramas,!3 pop radio,'4 media dis-

in Alec Badenoch, Andreas Fickers, and Christian Henrich-Franke (eds.),
Airy Curtains in the European Ether (Baden-Baden, 2013), 177-213; Richard
Oehmig and Thomas Beutelschmidt, ‘Connected Enemies? Programming
Transfer between East and West during the Cold War and the Example of
East German Television’, VIEW Journal of European Television History and
Culture, 3/5 (2014), online at <http:/ /viewjournal.eu/television-histories-in-
postsocialist-europe/connected-enemies />, accessed 15 Dec. 2018.

8 Konrad Dussel, Deutsche Rundfunkgeschichte (Constance, 2010); Knut Hicke-
thier, Geschichte des deutschen Fernsehens (Stuttgart, 1998); the GDR only
appears in a short overview by Peter Hoff.

9 Jiurgen Wilke (ed.), Mediengeschichte der Bundesrepublik Deutschland
(Cologne, 1999).

10 See e.g. Mark Rudiger, ‘Goldene 50er” oder ‘Bleierne Zeit'? Geschichtsbilder im
Fernsehen der BRD, 1959-1989 (Bielefeld, 2014); Martin Stallmann, Die
Erfindung von ‘1968": Die studentischen Proteste im bundesdeutschen Fernsehen
1977-1998 (Gottingen, 2017).

11 Frank Bosch, Mass Media and Historical Change: Germany in International
Perspective, 1400 to the Present (New York, 2015).

12 Andreas Kotzing, Kultur- und Filmpolitik im Kalten Krieg: Die Filmfestivals
von Leipzig und Oberhausen in gesamtdeutscher Perspektive 1954-1972 (Gottin-
gen, 2013).

13 Nora Hilgert, Unterhaltung, aber sicher! Populiire Reprisentationen von Recht
und Ordnung in den Fernsehkrimis ‘Stahlnetz” und ‘Blaulicht’, 1958-1968
(Bielefeld, 2013).

14 Heiner Stahl, Jugendradio im kalten Atherkrieg: Berlin als eine Klanglandschaft
des Pop 1962-1973 (Berlin, 2010).

22



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

courses,!5 or the final years of the divided Germany and its transfor-
mation'®—only serve to prove the rule. There is still no monograph
that provides an integrated post-war history of Germany from a
media perspective.

Medialization and Entanglement

With this in mind, the present essay is intended as a contribution to
discussions on how such an integrated media history of the Cold War
era could be written. In particular, it aims to move beyond the exist-
ing historiography that has, as shown above, tended to separate East
and West German media histories, although without ignoring the
central differences between the two. However, my interest lies not so
much in providing a comprehensive overview of theoretical and
methodological questions, nor necessarily in an entirely new ap-
proach. My goal instead is to work towards a synthesis of the various
existing strands of historical research while bringing a different,
broader viewpoint to bear upon them.

The theoretical framework for this discussion is shaped by the
concept of ‘medialization’, which is here understood as an increas-
ingly transnational pervasion of European societies by widespread,
technology-based media together with their mass use and appropri-
ation. My argument is based on the premise that this development
played a major role in the rapid transformation of European societies
in the twentieth century, comprehensively influencing political,
social, and cultural developments.l” For our purposes, it is essential
to understand that this ‘meta-process’,!8 at least in its initial stages,
was largely independent of any political and ideological conditions
and transcended the borders that otherwise defined political geogra-
phy in the Cold War era; it was something that all states, whether in
the Eastern bloc or in the West, had to address. Different political fac-

15 Jens Ruchatz (ed.), Mediendiskurse deutsch/deutsch (Weimar, 2005).

16 Frank Bosch and Christoph Classen, ‘Bridge over Troubled Water? Mass
Media in Divided Germany’, in Frank Bosch (ed.), A History Shared and
Divided: East and West Germany since the 1970s (New York, 2018), 551-602.

17 Andreas Hepp, Cultures of Medialization (Cambridge, 2012).

18 Friedrich Krotz, “The Meta-Process of “Medialization” as a Conceptual
Frame’, Global Media and Communication, 3/3 (2007), 256-60.

23



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

tions may have reacted differently to the challenge of medialization
and found very different ways to engage with it at different times.
Nonetheless, many aspects of the process could not be contained by
political means in the long term. As a result, such a medialization
perspective can help to turn our attention to similarities and shared
experiences that up to now have largely remained unnoticed, but that
were brought about by a secular development that affected socialist
states no less than it did liberal democracies.

In turning our attention to such similarities, however, it is essen-
tial to bear in mind that ‘the media’ are not eternal entities. Like any
other phenomena, they are subject to historical change and analysis.
Television in the 1950s, for example, not only differed in content from
that of the 1980s; it was also technically different and had a very dif-
ferent social significance. That television played a central role in the
events of autumn 1989 was due in part to the fact that it had become
the most important media format for news dissemination, but it was
also thanks to technical developments that made it possible to broad-
cast events live (more or less) as they happened. In the 1950s, radio,
rather than television, fulfilled these functions, and as a result, radio
played a more significant role than television in media reactions to
the ‘People’s Uprising” in the GDR on 17 June 1953.19

Secondly, this perspective can help to emphasize elements of
entanglement more strongly than has so far been the case. In the his-
tory of the media to date, the histories of East and West have mainly
been viewed as entirely separate from the very beginning, and even
where they have not, research tends to discuss only the transfer of
Western content and culture from the Federal Republic to the GDR.
This is understandable in a sense, as not only Western goods but also
Western cultural products were always seen as particularly desirable
in East Germany, while GDR media were from the start viewed with
a certain disdain in West Germany, a view that became more en-
trenched as the years went by.20 Yet in fact, the transfer was not
always simply from West to East. Instead, we can observe an inter-

19 Hans-Hermann Hertle, ‘Volksaufstand und Herbstrevolution: Die Rolle
der West-Medien 1953 und 1989 im Vergleich’, in Henrik Bispinck, Jiirgen
Danyel, Hans-Hermann Hertle, and Hermann Wentker (eds.), Aufstinde im
Ostblock: Zur Krisensituation des realen Sozialismus (Berlin, 2004), 163-94.

20 Cf. Michael Meyen, ‘“Geistige Grenzginger”: Medien und die deutsche
Teilung’, Jahrbuch fur Kommunikationsgeschichte, 1 (1999), 192-231, at 210.

24



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

play or circulation of cultures as the result of a shared national cul-
ture and the movement of cultural actors between the two sides.
Even in our initial and central example—the opening of the Berlin
Wall—the dynamic of events would not have occurred without a
double exchange of news between East and West. The West German
media’s interpretation of the East German press conference travelled
‘across the Wall’” to East German homes, which in turn led to citizens
in East Berlin going to the checkpoints to cross the Wall themselves.
We should also note the way in which transnational influences made
themselves felt in the media and in reactions to the latter. ‘Entangled
history” (like its close cousin, histoire croisée) therefore seems an ap-
propriate theoretical perspective from which to approach this sub-
ject, allowing us to consider complex processes of transference,
appropriation, and circulation in a way that cannot be done using tra-
ditional relational and comparative approaches.

Using the approaches described above, I now turn to three specif-
ic case studies to show how such approaches can reveal new aspects
of media history. First, I look at the politicization of the media, its
problems and limitations, in both German states. I then analyse the
popular East German children’s television programme, Unser Sand-
ménnchen (Our Little Sandman), as an example of the competition
between East and West German media in their symbolic role as rep-
resentative of two political systems and the resulting complex cul-
tural appropriations. Finally, I focus on the challenge posed by the
relentless spread of light entertainment programming in both states.

Politics and Propaganda in Opposing Systems

When historians turn their gaze to modern media, they are frequent-
ly interested in the media’s relationship to politics. Although in
Germany this is no doubt partly a consequence of the country’s
National Socialist past, the close relationship between politics and
the modern media goes back to a time well before 1933. Political
change in the twentieth century, whether of an emancipatory, demo-
cratic character or brought about by dictatorships and autocracies,
occurred in the context of an ever-increasing mass media presence.
The ‘socialization of politics’, which can be understood as the increas-
ing inclusion of more and more sections of the population in political

25



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

discourse, largely came about initially thanks to the availability first
of newspapers, then film, radio, and television to a mass audience. It
is not surprising, therefore, that politicians attempted to control the
media in order to use them to implement and legitimize their claim
to power. This was especially the case at a time when the potential of
the media to manipulate and influence the populace through propa-
ganda was very much over-estimated.2!

This was initially a universal development that did not respect
political borders. Nonetheless, if one views the media systems in
post-war Germany from a systematic perspective, there is a clear dif-
ference between the FRG and the GDR. The Federal Republic estab-
lished a decentralized, pluralistic system that was not controlled by
the state; instead, print media were owned by a variety of private
publishers (as had always been the case in earlier times) while radio
and television broadcasting was now modelled on the example of the
BBC. Broadcasting in the new Federal Republic was regulated by
public law and responsibility distributed between multiple federal
establishments, as a way of ensuring that public broadcasting in the
FRG, in contrast to broadcasting in Germany in the past, was kept at
arms-length from the state. In the 1980s, privately owned radio and
TV channels began to operate in addition to the public channels. It
was clear that this model was based on the liberal, Anglo-American
ideal of an independent media providing a public forum for debate,
where opinions and ideas could be formed in a pluralistic setting.
And indeed, the influence of the Western Allies played a major role
in the establishment of the West German system, both in broadcast-
ing and in licensing the press.

The GDR, on the other hand, was characterized by a centralized
state monopoly on ideas and news where the media were subject to
state and Party control on several levels. The state selected and
trained journalists, told the media what they could say and how they
could say it, and controlled licensing and distribution. This approach
was explicitly based on an ideal not of pluralism and independence,
but on their opposite: the media had a duty to propagate socialism as,
allegedly, the best representative of the common interest. Given this
standpoint, it was therefore only logical that the Socialist Unity Party
(SED), as the official party of government, should also have the final

21 Thymian Bussemer, Propaganda: Konzepte und Theorien (Wiesbaden, 2005).

26



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

say when it came to the media. The pluralistic, liberal model preva-
lent in the West was supposedly nothing but ‘the freedom of 200 rich
people to spread their own opinions’.22 According to SED ideology,
in a liberal system capital would always ensure that it controlled the
media, in order to keep the workers in a state of dependency and
oblivion to their true interests. During the Cold War, neither side
denied that these two different systems represented two completely
opposing concepts of what the media ought to do and be. The only
thing they had in common was that each side believed that its own
system was the best and only legitimate one.

But historical records of the first decades after the Second World
War tell a rather different, far less idealistic story. In the early days of
the Federal Republic, broadcasting in particular soon became a field
of contention. Attempts by the Western Allies to create a politically
independent broadcasting system on the British model met with
huge resistance from all political factions in the Western zones. In
1950, for example, a memorandum drafted by the General Secretary
of the then governing conservative party the Christlich-Demokra-
tische Union (CDU), tellingly entitled ‘Mass Government in the
Federal Republic’ (‘Massenfiihrung in der Bundesrepublik’), stated
that “there is no doubt that [broadcasting] must first and foremost be
used as an instrument of political government’. Such basic principles
as impartiality, independence, and pluralism ‘might seem attractive
to a few intellectual heavyweights, but they will simply confuse most
listeners or even add to their ignorance’. ‘Our first duty’, the memo-
randum continued, ‘[must therefore be] to block the Allies” “Press
and Radio Act”."2

22 Interestingly, this was not said by a communist, but by the conservative
publisher and founding editor of the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ),
Paul Sethe, who had come to believe that he had been forced out of the edi-
torship of the FAZ and subsequently that of its competitor Die Welt for polit-
ical reasons. See reader’s letter in Der Spiegel, 15 May 1965, 17-18. The corre-
spondence between Fritz Erler and Paul Sethe that provides the source for
this citation can be found in Vierteljahrshefte fiir Zeitgeschichte, 23/1 (1975),
91-116, at 109.

23 Quoted from Rolf Steiniger, ‘Rundfunkpolitik im ersten Kabinett
Adenauer’, in id. and Winfried B. Lerg, Rundfunk und Politik 1923 bis 1973:
Beitrige zur Rundfunkforschung (Berlin 1975), 341-84, 347-8. Trans. Emily
Richards.

27



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

Attempts to evade or to temper the Allies” insistence on national
and party-political independence were characteristic of early broad-
casting politics in the Federal Republic.2* But the ideal of independ-
ent, uncensored media was also resisted in many other quarters, par-
ticularly when it was a question of the supposed threat from the East.
Film producers and directors, for example, were placed under finan-
cial pressure if they were suspected of having communist sympathies
or had worked in the GDR.2> Even more worryingly, the law against
censorship set out in the German constitution was often ignored. An
organization operating more or less underground, the ‘Interminis-
terial Committee for East-West Film Questions’ took control of all
imports of films from the Eastern bloc from 1953 onwards without
any clear legal mandate to do s0.26 Until this ‘committee’ stopped
operating in 1966, it prevented the import of numerous films or de-
creed that they could only be viewed if certain conditions were met.
Wolfgang Staudte’s film of Heinrich Mann’s novel Der Untertan
(known variously in English as The Loyal Subject, Man of Straw, and
The Patrioteer), made by the East German film studios Deutsche Film
AG (DEFA) in 1951, was not allowed to be shown in West German
commercial cinemas until 1957, and then only in its abridged ver-
sion.?” Despite its seemingly unofficial status, the committee not only
included representatives of various ministries and of the Office for
the Protection of the Constitution, but also operated with the explic-
it permission and on the instruction of the first Chancellor of the
FRG, Konrad Adenauer.?8 It was not until the mid 1960s that it was

24 Dussel, Deutsche Rundfunkgeschichte, 185-201.

25 Christoph Classen, ‘ Antikommunismus in Film und Fernsehen der frithen
Bundesrepublik’, in Stefan Creuzberger and Dierk Hoffmann (eds.), Anti-
kommunismus in der friihen Bundesrepublik Deutschland: Zur politischen Kultur
im Kalten Krieg (Munich, 2014), 275-95.

26 Andreas Kotzing, ‘“Der Bundeskanzler wiinscht einen harten Kurs . . .”:
Bundesdeutsche Filmzensur durch den Interministeriellen Ausschuss fiir
Ost/West-Filmfragen’, in Johannes Roschlau (ed.), Kunst unter Kontrolle:
Filmzensur in Europa (Munich, 2014), 148-59.

27 Weckel, Begrenzte Spielriume, 31-4; on the committee’s motives in this par-
ticular case see also ‘Pladoyer fiir den Untertan’, Der Spiegel, 47 (1956), 59-61.
28 For more on this see the database project set up by the Hannah Arendt
Institute for Research on Totalitarianism (Dresden): ‘Filmzensur West-Ost:
Der interministerielle Ausschuss und die Filmzensur von DEFA-Filmen in

28



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

dissolved in response to increasing public criticism and changes in
the political landscape.

The rise of television in West Germany also shows how little the
early Federal Republic had taken on board the Allied model of a crit-
ical, arms-length media. The official German broadcaster and um-
brella organization for the public federal broadcasting channels, the
Arbeitsgemeinschaft der dffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bun-
desrepublik Deutschland (ARD), was perceived by the conservative
CDU party as too left-wing. To provide a political counterweight,
Chancellor Adenauer pushed for the introduction of a second, more
‘right-wing’ channel in 1961. While potential private-sector operators
were interested mainly in the profits to be made from advertising on
the new channel, Adenauer’s intentions were political rather than
commercial; he hoped that the new broadcaster would offer a means
by which the state could influence television output.?? These hopes
were ultimately dashed when the federal states saw in the govern-
ment’s plans a violation of federal principles and appealed to the
Constitutional Court for help, eventually succeeding in stopping
Adenauer’s project almost at the last minute. Yet this was by no
means the final attempt by a West German government to exert un-
due influence on public broadcasters. Such pressure merely became
less obvious, from now on tending to take the form of more or less
subtle attempts by the political parties to influence staffing decisions,
and sometimes even programming content, via their ‘cronies’.30

Behind such attempts and strategies lurked an older, illiberal
notion of how media should function, according to which it was not
their independence that mattered, but their willingness to submit to
political expediency when required. The idea of the media as a
‘fourth estate’—that is, as a critical observer of politics and society,
providing checks and balances —was as foreign to the first Federal
Chancellor as it was to most of his contemporaries. The ‘Spiegel
Affair’ of 1963, when the Federal Public Prosecutor attempted to

der Bundesrepublik’, online at <www. filmzensur-ostwest.de>, accessed 15
Dec. 2018.

29 Rudiger Steinmetz, Freies Fernsehen: Das erste privat-kommerzielle Fernseh-
programm in Deutschland (Constance, 1996).

30 Cf. Konrad Dussel, Die Interessen der Allgemeinheit vertreten: Die Titigkeit der
Rundfunk- und Verwaltungsrite von Siidwestfunk und Stiddeutschem Rundfunk
1949 bis 1969 (Baden-Baden, 1995).

29



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

bring charges of high treason against the German political magazine
Der Spiegel after it published an article criticizing the Bundeswehr,
epitomizes this attitude. Ironically, the action of the Prosecutor’s
office was itself the cause of the subsequent governmental crisis, as it
demonstrated all too clearly that the independence of both judiciary
and government in the new Republic was by no means a given.3!
This was one reason why the ‘Spiegel Affair’ to some extent marked
the end of traditional attitudes to the media in West Germany.32

In the East, by contrast, the ideal of an independent media never
existed at all. Yet the media’s centralization in accordance with Soviet
principles, and their subjugation under the authority and control of
the Party, were only achieved after many years through a process
that was by no means straightforward. Rather, the 1950s could be
described as an ongoing attempt to create functioning governance
structures and authorities. After the founding of the GDR and the
end of Soviet censorship, the respective responsibilities of the Party
and the state tended to overlap. As a result, disputes over who was
responsible for what, and the resulting counter-productive out-
comes, were inevitable, and in fact it was not until the end of the
1950s that the ‘agitator bureaucracy’ of the GDR took its final form,
closely embedded within the Party machine. The same was true of
structural and personnel issues. Established structures, like the
regionally organized structure of broadcasting in Germany and hier-
archies that strongly privileged the respective directors of regional
institutions, continued to exert a powerful influence and were diffi-
cult to break. This was especially the case in the beginning, when the
experience and skills of long-term employees — the majority of whom
had no particular party allegiance —were virtually indispensable. It
took many years before these established employees could be
replaced by a new generation of journalists who, brought up within
GDR structures and trained by GDR officials, had more or less inter-
nalized the ideal that journalism should serve Party interests.

Television, the new dominant media for the masses, was entirely
controlled by the existing regime from the early 1960s on. Yet it still
proved difficult to make artists and scriptwriters toe the Party line.

31 Martin Doerry and Hauke Janssen (eds.), Die Spiegel-Affire: Ein Skandal und
seine Folgen (Munich, 2013).

32 Cf. Christina v. Hodenberg, Konsens und Krise: Eine Geschichte der west-
deutschen Mediendffentlichkeit 1945-1973 (Gottingen, 2006).

30



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

Their attempts to retain artistic independence and the incorrigible
political “tendencies’ in their departments never ceased to be a prob-
lem for senior managers. One internal memorandum noted in 1986,
for example, that the troublesome behaviour of scriptwriters ‘contin-
ually upsetting normal operations” must be brought to an end.3

It was not as easy as it might have seemed, therefore, to imple-
ment the goal of total politicization and control of the media in the
GDR. But it would also be entirely wrong to fetishize the difficulties
and dissent that the regime experienced at the expense of historical
reality. In retrospect, it is far more shocking to see how comprehen-
sive state control ultimately became. Despite all difficulties, the
regime eventually managed to bring all East German publications
under the control of Party institutions.3* And while at first this was
achieved through the violent repression of any dissent and the re-
moval of individual journalists from their posts, coercion gradually
became unnecessary as journalists became more loyal to the regime
and internalized, or at least demonstrated the ‘correct’ political con-
victions.

Other problems proved less easy to deal with. In particular, des-
pite all the GDR’s efforts, it was never entirely possible to prevent
Western influence seeping into East Germany; while media plural-
ism may not have existed in theory, the impossibility of stopping
Western radio and TV channels being received in the East meant that
it was de facto present in the GDR. “The SED may have wanted total
control, but it couldn’t always get it.’3> One example is particularly
noteworthy. From the 1950s, the GDR government decided to use
jamming transmitters to block broadcasts by the American radio
channel RIAS, which was hugely popular with the East German peo-
ple but loathed by the regime due to its pronounced anti-communist
attitude.3¢ Up until the early 1960s, a huge amount of time and effort
was devoted to installing a network of jammers to stop the RIAS

33 Quoted from Franka Wolff, Glasnost erst kurz vor Sendeschluss: Die letzten
Jahre des DDR-Fernsehens (1985-1989/90) (Cologne, 2002), 225.

34 For a general overview see Anke Fiedler, Medienlenkung in der DDR
(Cologne, 2014).

35 Jens Ruchatz, ‘Einleitung’, in id. (ed.), Mediendiskurse deutsch/deutsch (Wei-
mar, 2005), 7-22, at 21.

36 Christoph Classen, ‘Jamming the RIAS: Technical Measures against
Western Broadcasting in East Germany (GDR) 1945-1989’, in Badenoch,

31



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

broadcasts. However, the government’s expectation that it would be
only a matter of time until the jammers succeeded was destined for
disappointment. From the very beginning there were problems,
including internal conflicts. For example, it proved technically im-
possible to jam all the relevant frequencies, meaning that a large part
of the population continued to be able to receive RIAS more or less
undisturbed.

Soon questions were raised as to whether the significant resources
already invested in the jamming project would not be better spent in
improving the GDR’s own broadcasting infrastructure, especially
considering that the latter did not yet provide full coverage in all
areas. More seriously, however, the jamming attempts had the effect
of delegitimizing aspects of the regime, both in the eyes of the East
German population and of foreign governments. Within East Ger-
many, people soon became aware of what was going on. It was an
annoyance, but worse than this, it made their government appear
weak and dishonest as it continued to deny the existence of the jam-
mers. Abroad, the project was seen as violating international treaties
on the use of radio frequencies, making it more difficult for the GDR
regime to gain the international recognition and reputation it had
been trying to build. As television became more dominant, the
attempts to block a single Western radio channel began to look even
sillier, and at the end of the 1970s the project was dismantled in an
operation as cloaked in secrecy as the operation to set it up had been
twenty years earlier.

It was mainly because of radio and television that the FRG, as a
symbol of what an alternative society could look like, remained a
continuous presence within the GDR throughout the period of Ger-
man division. The East German regime was aware of this, and under-
took various attempts to immunize its population against West
German attractions. One example of these attempts was a television
programme, Der schwarze Kanal (The Dark Channel), presented by
journalist Karl-Eduard von Schnitzler every week from spring 1960
until autumn 1989. The programme was based on the principle of
counter-agitation; each week, it put together a montage of various
scenes from West German television with a critical, often polemical
commentary from a Party viewpoint. However, the idea of enhanc-

Fickers, and Henrich-Franke (eds.), Airy Curtains in the European Ether,
321-46.

32



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

ing material taken from the ‘other side” with an agit-prop political
commentary was not originally an invention of communist propa-
ganda, but of a West German presenter, Thilo Koch. Koch had sug-
gested this idea in 1958 for his programme Die rote Optik (The Red
Gaze), but it was actually based on even earlier productions such as
the Mitteldeutsches Tagebuch (Middle German Diary) produced by
Sender Freies Berlin (SFB), although the latter had been dependent
on home movie footage smuggled over the East-West border.3” But
in West Germany, this kind of counter-agitation gradually lost its
appeal from the 1960s on as the fear of communist infiltration less-
ened. The SED, on the other hand, deliberately kept up their Dark
Channel programme permanently from 1960, knowing that the fanta-
sy of a totally state-controlled public media presence was destined to
remain an illusion.

This example of how a propagandistic TV format could travel
from West to East sheds a further light on the premise of this essay:
that despite the fundamental differences in their media systems,
things were not as black and white on either side as they might
appear at first glance, especially in the world of broadcasting. The
politicization of mass media was a universal development, while the
rise of television as the dominant mass medium led to politicians in
both states becoming increasingly interested in its format and pro-
gramming, even if outcomes differed. Traditional, diehard, or dis-
senting elements attempted to slow down these developments in
West as well as East Germany. While in the GDR the conflicts were
due to the SED’s desire to fully subjugate the media to state control,
in West Germany it was the Western Allies” ideal of an independent,
arms-length media that conflicted, at least in the first two decades,
with authoritarian, antiquated ideas about the function of the public
sphere.

Competing Appropriations and Entanglement: The Sandman in the GDR
and FRG

My second example is the popular television character, the Sandman,
and his eponymous TV programme(s) for children. From the very

37 Matthias Steinle, Vom Feindbild zum Fremdbild: Die gegenseitige Darstellung
von Bundesrepublik und DDR im Dokumentarfilm (Constance, 2003), 158-66.

33



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

beginning of electronic broadcasting in the 1920s, programme-mak-
ers were aware that children and young people represented potential
new audiences. The resulting programmes were not only popular
with children but also with their parents; radio and TV shows ful-
filled a dual function, giving the children something to do while also
educating them in social values and norms. One particular aspect of
programming for children also reveals a key function of the media in
society generally. Children’s programmes tended to be repeated
often, at fixed times in the schedule, and this comforting regularity
points to the ritual aspect of our relationship to media and the role
they play in structuring our days. In the period under discussion,
such rituals, especially bedtime rituals, played a particularly impor-
tant role in bringing up young children; parents and children both
knew that television would be followed by bedtime and that this her-
alded a period of ‘child-free time” for the parents when they could be
alone.

The fairy-tale figure of the Sandman, who traditionally appears at
bedtime to help children go to sleep, was therefore a natural choice
for children’s television programmers. In Hans Christian Andersen’s
story, for example, the Sandman watches over the sleeping children
to keep them safe from harm. The TV character of the Sandman
sprinkles sand to make children fall asleep, which disappears when
they wake up in the morning. Although the Sandman had appeared
earlier in children’s radio programmes, he only became really popu-
lar when he was given the form of an animated puppet in the show
Unser Sandmiénnchen (Our Little Sandman), shown daily on GDR tele-
vision from 1959. This Sandman even survived the downfall of the
regime, and after East German television closed down in 1991, it was
the only children’s programme from the GDR to be granted a second
lease of life on television in unified Germany.

The East German puppet was the very first Sandman ever to
appear on German television screens. But strictly speaking, the first
broadcast of Unser Sandminnchen on 22 November 1959 was actually
an expanded version of a programme that already existed. East Ger-
man television had beaten the West Berlin-based station SFB to the
finishing post by just a couple of days, although the idea for the char-
acter did not originate with GDR television producers, but instead
was a long-cherished dream of children’s broadcasting pioneer Ilse
Obrig. The first episodes had already gone into pre-production in

34



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

West Berlin in the summer of 1959 and were duly broadcast as plan-
ned from early December the same year on West German televi-
sion.38

The background to all this was a press release issued by SFB an-
nouncing that a ‘Little Sandman” would form part of their children’s
programming in the run-up to Christmas that year. The reaction to
this in the East shows the extent of the SED regime’s paranoia during
the Cold War. Less than three weeks after the press release, Walter
Heynowski—at the time the deputy director of official East German
television, Deutscher Fernsehfunk (DFF)—had fitted out DFF’s chil-
dren’s programme Abendgrufi (Hello This Evening) with an additional
frame featuring puppet animations. Heynowski claimed that he saw
in SFB'’s actions ‘a hostile intention to steal our viewers’,? and if any-
one was going to steal viewers, he clearly intended that it should be
the DFF. East German television had developed sophisticated and
expensive puppet animation technology, which, it was hoped, would
give it the competitive edge when it came to children’s television.

But in the West, there was and never had been any intention of
‘stealing viewers’ from the East. Television producers were far more
interested in turning Ilse Obrig’s dream —a Sandman on television—
into a reality. But instead of the originally planned animation, SFB
was only able to get the backing for a low-budget production with a
simple hand puppet, and the show was cancelled after just two years.
It was not until the autumn of 1962 that, now under the direction of
the public service broadcaster NDR, several regional TV channels be-
gan to feature an animated puppet in their early evening schedules —
a puppet who would become known in West Germany as Das Sand-
miénnchen (‘The Little Sandman’). Although the West German Sand-
man never enjoyed the lavish financial backing of his rival in the
East, he soon came to be loved just as much by his target audience.40

It might be supposed that honour had now been satisfied. But just
a few years later, in 1966, Werner Hofer — programme director of the

38 For a detailed study of the rise of the Sandman, see Volker Petzold, ‘Unser
ureigenes Sandminnchen: Eine deutsch-deutsche Kinderfernsehfigur in
“Klassenkampf” und Politik’, Kulturation, 2/2003, online at <http://www.
kulturation.de/ki_1_text.php?id=20>, accessed 15 Dec. 2018.

39 Tbid.

40 ‘Telemann’ [Martin Morlock], ‘Sandménnchens Irrfahrt’, Der Spiegel, 3
(1963), 58.

35



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

German Television’s Little Sandman Puppets in the West (left) and East
(right)

Das Sandmidnnchen Unser Sandmdinnchen

© Image: Norddeutscher Rundfunk © Image: Deutsches Rundfunkarchiv/Gerhard
Behrendt

biggest regional station in West Germany, the Westdeutscher Rund-
funk (WDR) —attempted to buy up fifty episodes of Our Little Sand-
man from the GDR for his new Third Programme. His counterpart in
the East, Hans Hoschel, refused, on the grounds that the Sandman
was ‘an absolutely original creation of the German Democratic Re-
public’s German Television Broadcasting’,4! which, given the Sand-
man’s history in both Germanies, was hardly a plausible assertion.
The WDR’s response to this rejection was to create a third Sandman
of its own, the Sandminnchen International (International Little Sand-
man) which this time took the form of a human actor in costume. But
this third figure was never anything like as successful as his animat-
ed brothers from the East and the North, and he was banished from
the screen at the end of the 1970s.

By the 1970s and 1980s, Unser Sandmdnnchen and Abendgruff had
become a fixed institution in the GDR with a huge fan base that react-
ed angrily to proposals of even the smallest changes to the format.42

41 Quoted from Petzold, ‘Unser ureigenes Sandménnchen’.
42 Cf. Jan-Uwe Rogge, ‘Der Sandmann in Ost und West: Kurze Anmerkungen

36



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

Clearly, the ritual had now transcended its purely pragmatic, struc-
turing function and was being taken extremely seriously by numer-
ous (adult) viewers, who refused to entertain the idea of any alter-
ation to the programme they loved. In the West, of course, the intro-
duction of a dual television system with private commercial opera-
tors had long since made it impossible for programmes and sched-
ules to remain unchanged for long, and in the course of the 1980s, as
the regional early evening schedules were restructured one by one,
The Little Sandman gradually disappeared from the screen.3 This was
mainly because its primary audience — pre-school children —was not
an attractive target group for early evening advertising. The East
German Little Sandman, on the other hand, became a symbol of the
much-cited ‘good side’ of the GDR after 1990, and any attempt to get
rid of him met with outraged protest, mainly from parents and
grandparents rather than from children. As a result, the Sandman
lives on today and makes regular appearances on special interest
channels for children.44

As we can see, the history of the ‘Little Sandman’ figure is inex-
tricably bound up with the history of the German-German divide.
But in contrast to what was often believed even at the time, this was
not simply an aspect of the rivalry between the two “sides’. A closer
look at some of the protagonists in the drama shows how complicat-
ed the origins of the Sandman actually were. It is especially worth-
while taking a closer look at the history of Ilse Obrig, the children’s
programme editor who came up with the idea of a television Sand-
man to begin with.4>

zur Geschichte, zur Form und zur Funktion’, in Filmmuseum Potsdam (ed.),
Sandmann auf Reisen: Eine Ausstellung des Filmmuseums Potsdam mit Unter-
stiitzung des Ostdeutschen Rundfunks Brandenburg und des Mitteldeutschen Rund-
funks (Berlin, 1993), 42-8.

43 During the 1980s several ARD channels moved the Little Sandman to their
non-commercial Third Programmes or, like the SFB, withdrew it completely.
The producer with overall responsibility for the show, the Norddeutsche
Rundfunk (NDR), stopped production in spring 1989. However, repeats of
the West German Sandman continued to be shown on some Third Program-
mes until 1993. Petzold, ‘Unser ureigenes Sandménnchen’, n. 18.

44 Cf. Christoph Classen, ‘Das Sandménnchen’, in Martin Sabrow (ed.), Erin-
nerungsorte der DDR (Munich, 2009), 342-50.

45 On Ilse Obrig see Knut Hickethier, ‘Die Anfinge des deutschen Kinder-

37



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

Obrig’s career began during National Socialism, when as an
employee of the Reichs-Rundfunk-Gesellschaft she created the very
first radio programme for children in Germany. After the war she
continued her career at the East German Berliner Rundfunk, where
she created the children’s programme Abendlied (Evening Lullaby)
which later, in the GDR, became Hello This Evening. Struggling with
the increasingly difficult political situation, Obrig left the channel in
1950 and moved to the Rundfunk im amerikanischen Sektor (RIAS)
channel in West Berlin while also working on children’s program-
ming for Nordwestdeutscher Rundfunk (NWDR). She had obvious-
ly spent a long time thinking about how the figure of the Sandman
could be built into her television programmes for children before she
was finally able to carry out the project in 1959. The similarities
between the East German puppet, designed by Gerhard Behrendt,
and its 1962 West German counterpart created by Herbert K. Schulz,
was no coincidence; the two designers had both worked on the pro-
duction of the East German Sandman at Dresden’s ‘Puppentrick’ stu-
dios before Schulz later left the GDR.

The history of the television Sandman in the Cold War may be
seen as a history of competing appropriations, with numerous actors
changing sides throughout. But this competitive element should not
distract us from an underlying shared cultural background, based on
a tradition of national culture that was referenced by both sides in
multiple ways. The figure of the Sandman has its roots in the nine-
teenth century and can be found in Romantic literature and in pup-
pet theatre for children of that era. In creating a television Sandman,
producers in both East and West were referring back to a pre-mod-
ern ‘high” culture that was perceived in Germany as part of a nation-
al German cultural legacy. This legacy, as they saw it, transcended
political zones and charged them, as its heirs, with passing on an aes-
thetic education to a new generation. Through this education, German
children would be able to access the ‘high” culture that underpinned
civilized society. The Sandman’s producers in East and West thus
deliberately created a format that differed markedly from American
comics and cartoons, which the SED and the West German middle
classes each found equally repellent, believing that they represented
both a cultural low point and a potential threat to children’s moral

fernsehens und Ilse Obrigs Kinderstunde’, in Hans-Dieter Erlinger et al.
(eds.), Handbuch des Kinderfernsehens (Constance, 1998), 129-42.

38



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

values. The Sandman also appeared to prove that contemporary fears
relating to television—that it would bring about the death of culture
or inflict long-term damage on children and young people—were
unfounded. In East as in West Germany, ‘Americanization’ had
become a synonym for the dangers and collateral damage that were
feared could emerge out of the immense social change sweeping Eur-
ope in the first decades after the Second World War, a change which
was due not least to the rapid spread of television.46

The German-German history of children’s television shows that
media relations during the Cold War cannot be reduced to mere
propaganda wars. Instead, we can observe a process of competing
conceptual appropriations, in which mutual plagiarism, staff conti-
nuities from the early era of radio, and staff defecting to the West all
played their part. The remarkable rate at which the various Sandmen
multiplied in German television from the 1950s to the 1980s was part-
ly due to the fact that the new era of television was, as already men-
tioned, no respecter of borders, with producers in all zones facing sim-
ilar challenges, such as how to create television specifically for chil-
dren. But at the same time, the Sandman phenomenon reveals shared
national-cultural roots and shared reactions to rapid cultural changes
in the wake of the rise of electronic media after the Second World War.

Resolving these challenges through recourse to a nostalgic, anti-
modern, and romantic fairy-tale tradition was clearly an attractive
solution, for progressive socialism in the East no less than for capi-
talism in the West. But we should note that in the West, it was the
introduction of private television and the resulting enforced com-
mercialization of children’s television in the 1980s that brought an
end, at least for the time being, to the Sandman.

Popular Culture and Light Entertainment: Loved and Hated on Both Sides
of the Wall

From the above example, we can see that even in the world of chil-
dren’s television, the media were perceived very differently by politi-
cians and consumers respectively. While politicians saw the media as
a tool to be exploited for their own ends, consumers turned to the

46 Angelika Linke and Jakob Tanner (eds.), Attraktion und Abwehr: Die Ameri-
kanisierung der Alltagskultur in Europa (Cologne, 2006).

39



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

media to fulfil other functions and needs. As early as the nineteenth
century, mass literacy, along with improved printing and distribu-
tion processes, had led to the development of a market in literature,
newspapers, and other printed matter that, like other markets, was
characterized by supply and demand, so that the consumption of pop-
ular literature and theatre quickly rose to new heights. As the public
realm became increasingly commercialized, the supply of popular
entertainment in its various forms increased, and the advance of the
new audio-visual media in the twentieth century (especially cinema,
radio, and television) only served to intensify and accelerate this
trend. In Germany, it was not only commercial interests that were
behind the media provision of popular entertainment. The National
Socialists, too, devoted extensive time and resources to developing
forms of popular music and cinema that would serve to shore up
their political power, and in particular, would increase support for
the war.47

The Allies —in all zones —who took control of the media straight
after the war did not think in terms of commercialism, nor were they
concerned with the potential of escapist entertainment to help stabi-
lize the system. Their interest in the media at this point was entirely
educational. Under Allied rule, the German media were dominated
by explicitly didactic aims and objectives, as can be seen in the count-
less educational and informative campaigns that the Allies instigated
at this time. Although it was not exactly implied that more popular
forms of media consumption were undesirable per se, it was obvious
that the primary aim of most programming of this period was to con-
tribute to education and denazification. As a result, the US-controlled
Berlin radio channel RIAS, which in contrast to the other broadcast-
ers continued to favour a more commercial, American-style enter-
tainment culture, very soon became the most popular channel in
Berlin.48

Even after the founding of the two German states, the principle
that the media should inform and educate (in the German tradition
of Bildung), continued to dominate perceptions. Both East and West

47 Konrad Dussel, Horfunk in Deutschland: Politik, Programm, Publikum (1923~
1960) (Berlin, 2002), 218-31.

48 Petra Galle, RIAS Berlin und Berliner Rundfunk: Die Entwicklung ihrer Profile
in Programm, Personal und Organisation vor dem Hintergrund des beginnenden
Kalten Krieges (Miinster, 2003), 209-10.

40



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

Germany propagated the idea of ‘raising up the masses’ (Hebung)
through education in the hope of persuading the people to adopt
more highbrow cultural tastes. Outdated prejudices held by the edu-
cated middle classes against a mass culture perceived as “trivial” con-
tinued to play a role in both political zones. In West Germany, the
authority of the cultural elite had survived the war seemingly intact,
and its representatives continued to see themselves as responsible for
preventing “the dictatorship of popular taste’. Discussions were held
on the “possibility of influencing and guiding the public in a discreet
manner’ towards more tasteful cultural offerings.4® In radio, this took
the form of an unofficial censorship that either excluded “undesir-
able” popular hits (Schlager) entirely or banned them from certain
slots in the schedule. Such actions were usually justified by referring
to the broadcaster’s duty of care to its audience; programmes must
not fall below a certain ‘standard of taste” and listeners must not be
exposed to the ‘depersonalization’ that, it was thought, could result
from hearing popular music.5% Accordingly, programmes designed
by public broadcasters continued to display a strong allegiance to
highbrow culture until well into the 1960s. Meanwhile, commercial-
ly organized media like the film and record industries were far more
attuned to the popular interests of German post-war society and its
need to heal the wounds of the past.

But while West German rejection of popular culture was based on
antiquated and anti-modern discourses, popular culture in East
Germany was a burning political issue, seen—at least in many of its
established forms — through the lens of a political system that insisted
that the East must be utterly different from the West. In 1950,
Maximilian Scheer, head of the ‘Kiinstlerisches Wort” ("Artistic Word")
department at Berliner Rundfunk, warned of ‘a flood of American or
Americanized printed products’ that would wash away any attempts
at creating a new culture. The aim of these products was ‘to do away
with a German national culture and open up society to American or
Americanized mass production’. The cultural policy of East Germany

49 Quoted from Axel Schildt, Moderne Zeiten: Freizeit, Massenmedien und Zeit-
geist in der Bundesrepublik der 50er Jahre (Hamburg, 1995), 244; Edgar Lersch,
*“Wir sollten nicht spielen, was der Horer will. Der Horer will im Endeffekt
das, was wir spielen”: Leichte Musik im Horfunk der 50er Jahre. Eine Dis-
kussion in Stuttgart 1955, Rundfunk und Geschichte, 20/4 (1994), 204-10.

50 Schildt, Moderne Zeiten, 324-97.

41



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

therefore was based on what it saw as a duty to redirect these “‘men-
tal dregs’ back to America.5! The cultural anti-Americanism revealed
in such statements was by no means new in Germany and was based
on a long-established stereotype of America as a ‘cultureless” nation.
But in contrast to the FRG, where the relationship to the USA now
made such attitudes problematic, anti-Americanism fitted in perfect-
ly with the GDR’s Cold War policy of aggressive rejection of the West
and its hegemonic power, the USA.

In the following years, however, the attitude towards youth cul-
ture and popular culture in both German states began to change. In
the GDR, this was mainly as a result of the near-collapse of the
regime that resulted from the People’s Uprising of 17 June 1953. Fol-
lowing this event, the need for leisure time and entertainment, which
up to now had been neglected in the effort to ‘build a socialist state’
with propaganda, began to receive more recognition, although the
state’s attitude remained highly ambivalent, with the regime viewing
the media primarily as a means of helping to stabilize the system and
create a more ‘integrated’ society.52

Ambivalence was to remain the predominant attitude to the
media in the GDR, where as a result, the state constantly veered be-
tween liberal phases and subsequent repressive interventions intend-
ed to support the enforcement of the socialist educational ideal. Such
interventions tended to coincide with crises in the system. In 1957, for
example, the uprising in Hungary resulted in a new clampdown on
forms of ‘western’ entertainment and the introduction of a 60:40
East-West music quota for radio broadcasts. The Eleventh Plenum of
the SED Central Committee in December 1965, where key decisions
were made on policy, resulted in even more draconian measures.
Although leading up to the plenum there had appeared to be a move
towards greater liberalization, the Central Committee instead hard-
ened its attitude to entertainment, singling out the media for special

51 Protokoll der Rundfunk-Tagung anlésslich des fiinfjahrigen Bestehens des
Deutschen Demokratischen Rundfunks im Haus der Presse Berlin (Minutes
of the Broadcasting Conference on the Occasion of the Five Year Anniversary
of the Founding of the German Democratic Broadcasting Organization),
11-12 May 1950; Deutsches Rundfunkarchiv Potsdam (DRA), Historisches
Archiv, Bestand Horfunk, F 201-00-00-0001, fos. 311-545, at 454.

52 Wolfgang Miihl-Benninghaus, Unterhaltung als Eigensinn: Eine ostdeutsche
Mediengeschichte (Frankfurt/Main, 2012), 126-74.

42



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

criticism as being “in thrall to imperialism” (‘"vom Imperialismus ma-
nipulierte Medienunterhaltung’).5

But in the long term, the system could not withstand the dynam-
ic of popular culture and had to adapt. The main reason for this was
the development of Western consumer societies. From the 1960s
onwards, these became immensely attractive for the younger gener-
ation in the GDR. Their attraction for this age group was closely
linked to the general development of a (mainly Anglo-American)
youth culture that, despite intense conservative and ideological
resistance, gradually spread first to West and then to East Germany.5*
This culture spoke to the need that young people felt to find their
own generational identity, a need that could not be met through
socialist ideals of conformism and collectivism. The regime’s rejec-
tion of Western youth culture on ideological grounds was bound to
fail and only served to delegitimize the politics of the SED.5 It was
not until the 1970s and 1980s, under Erich Honecker, that the SED
finally began to acknowledge the consumer needs of the East Ger-
man population and as a result, to become more open to Western
popular culture and entertainment. But although this new strategy
might have seemed to offer greater chances of success, in fact the
opposite was true; the more the SED’s popular culture programme
came to resemble that of the West, the more difficult it became for the
Party to justify its own, essentially unchanged ideological stand-
point.>6

53 Erich Honecker reporting on behalf of the Politburo at the Eleventh
Plenum; here quoted from Dieter Wiedemann, ‘Politik und Unterhaltung in
Jugendsendungen des DDR-Fernsehens’, in Louis Bosshart and Wolfgang
Hoffmann-Riem (eds.), Medienlust und Mediennutz: Unterhaltung als offentliche
Kommunikation (Munich, 1994), 484-90, at 485. See also Giinter Agde (ed.),
Kahlschlag. Das 11. Plenum des ZK der SED 1965: Studien und Dokumente. Mit
einem Beitrag von Wolfgang Engler (Berlin, 2000); Andreas Kotzing, ‘Sturm und
Zwang: Das 11. Plenum des ZK der SED in historischer Perspektive’, in id.
and Ralf Schenk (eds.), Verbotene Utopie: Die SED, die DEFA und das 11.
Plenum (Berlin, 2015), 11-146.

54 Christoph Hilgert, Die unerhdrte Generation: Jugend im westlichen und briti-
schen Horfunk 1945-1963 (Gottingen, 2015).

55 Edward Larkey, Rotes Rockradio: Populire Musik und die Kommerzialisierung
des DDR-Rundfunks (Berlin, 2007).

56 Christoph Classen, ‘Captive Audience? GDR Radio in the Mirror of
Listeners’” Mail’, Cold War History, 13/2 (2013), 239-54.

43



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

Equally in West Germany, the transition from a post-war, short-
age economy to a consumer society was the main reason that atti-
tudes towards popular culture began to soften. The market for enter-
taining music, films, and literature with relevance to new generations
and lifestyles grew hugely, supported by audio-visual technological
advances that meant the media could be accessed in new, more flex-
ible ways, such as the portable transistor radio or through the
increasing availability of records and tapes. Public, non-commercial
broadcasters found themselves having to adapt not only to these new
technologies but also to the competition from other media —mainly
television, but also new forms of entertainment in print and radio,
such as Radio Luxemburg.5”

As audio-visual media underwent a transformation, broadcasters
found themselves caught up in its momentum. Their initial reaction
was inevitably to increase their programming, but this meant that
they then had to work harder to acquire new productions on the
commercial, international markets in order to fill their expanded
schedules. As a result, radio and television in West Germany gradu-
ally became more and more open to American and British content,
which was traditionally more oriented towards popular culture.58
Although the “diktat of the educators’ (Axel Schildt) continued to
make itself felt, particularly in public broadcasting, a self-perpetuat-
ing dynamic emerged in the FRG at the end of the 1950s that made it
increasingly impossible to ignore or dismiss popular demands. As
the 1960s progressed, the conservative voices of cultural criticism be-
gan to lose their hegemonic authority, although their diminishing
power did not mean they went entirely unheard. The advent of a plu-
ralistic consumer society continued to be seen by some as a threat.

If we compare developments in the two German states, we can
observe more similarities than we might expect. Despite political
concerns, the victorious advance of popular culture proved unstop-
pable on both sides of the Iron Curtain and was achieved relatively
independently of the prevailing political system. Its eventual success
in East and West was due not so much to politics as to the compre-

57Anna Jehle, Welle der Konsumgesellschaft: Radio Luxembourg in Frankreich
1945-1975 (Gottingen, 2018); Katja Berg, Grenzenlose Unterhaltung: Radio Lux-
emburg in der Bundesrepublik 1957-1980 (Gottingen, forthcoming 2019).

58 Irmela Schneider, Amerikanische Einstellung: Deutsches Fernsehen und ameri-
kanische Produktionen (Heidelberg, 1992).

44



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

hensive medialization and ‘consumerization” of society and the sub-
cultures that arose out of these, especially among the younger gener-
ation.> Likewise, a dislike and distrust of popular culture was shared
equally by German political and cultural elites on both sides of the
Berlin Wall.

On the other hand, it would not be true to say that ideological per-
spectives, along with the specific conditions and developments that
arose in each of the two German states, had no effect at all. The per-
manent competition between the media in the West had the indirect
effect of legitimizing popular entertainment culture in the GDR as
well as the FRG, mostly because the regime, especially under Hon-
ecker, hoped that it would have a stabilizing effect. Popular culture
in West Germany was not subject to this kind of politicization;
instead, in its various formats it gradually became accepted through
a long process of sometimes impassioned social debate. Acceptance
in the West was largely due to an economic system based on market
forces, meaning that producers generally based their decisions on a
broad spectrum of public demand. Public broadcasters were not im-
mune to such pressures, as even before the licensing of private com-
mercial broadcasters in the mid 1980s, they had had to compete with
each other and (at least implicitly) with commercial film and print
media. Demographic research from the 1950s on also played its part
in helping to erode traditional, education-focused prejudices in rela-
tion to the media.®0

Summary: Confrontations, Entanglements, and System-Specific Responses
to the Challenges of Medialization

There is no doubt that the mass media played a key role in the antag-
onistic conflict of the Cold War. At the time, they were often viewed
by the state primarily as instruments of political manipulation that
could be used to influence their own respective populations as well as
the “other side’. On both sides, propaganda and counter-propaganda
were as much a part of the political media repertoire as the attempts

59 Axel Schildt, Medialisierung und Konsumgesellschaften in der zweiten Hiilfte
des 20. Jahrhunderts (Bochum, 2004).

60 Michael Meyen, Hauptsache Unterhaltung: Mediennutzung und Medienbewer-
tung in Deutschland in den 50er Jahren (Miinster, 2001).

45



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

to block the influence of the enemy, such as the placing of propagan-
da stations and transmitters close to the border along with jammers,
import prohibitions, and censorship. The factitious nature of the bor-
der in Germany until 1961 meant that the conflict took on a particu-
larly extreme character during this period, because the population
still saw itself as single cultural community; this was further under-
lined by the fact that there were no actual linguistic or cultural barri-
ers between the two states, and that electronic media in the form of
radio and television could cross the border relatively easily.

Perhaps this is the reason why one particular narrative about the
media — that they were nothing but a tool of the state during the Cold
War —still exists today in numerous forms. The present essay, on the
other hand, is based on the premise that the increasing availability of
mass media, especially of the then new medium of television, was a
process that transcended political borders and contributed hugely to
the social and cultural transformation of both German societies,
which in turn affected politics in ways that were never envisaged. In
fact, we can observe an increasing interplay between mass consump-
tion and mass media. In the second half of the twentieth century, the
media were no longer only a vehicle for cultural messages aimed at
consumers. Media content (for example, in the form of magazines
and light entertainment shows) itself became a consumer product.
Consumers developed their own individual relationship to the media
and turned to them to fulfil a variety of needs, such as to relax or to
structure their days.

In this essay, I have attempted to integrate media structures with
their content and their appropriation from a social and cultural his-
torical perspective. Such an approach modifies perspectives that are
based on a purely structural analysis. In fact, the differences between
the dictatorship and the democracy were less absolute in practical
terms than it might appear at first sight, given each system’s very dif-
ferent understanding of the public sphere. Ideologically, of course,
the two systems had two entirely opposed ideas of the media, with
the West German liberal, pluralistic model based on a mixed public
and commercial offer confronting the East German belief that the
media should be the servant of a one-party state in a sealed-off pub-
lic sphere (although thanks to the presence of West German TV and
radio in the GDR, the East German ideal could never be realized
entirely). But ideology and reality were by no means identical. As we

46



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

have seen above, the political independence of the media in the early
Federal Republic did not come about overnight, but had to be fought
for, and was not fully achieved in broadcasting for a long time.
Likewise, changing and contradictory attitudes to popular and youth
culture in the GDR show that the East German ideal of a distinctive-
ly socialist media culture never became a reality and under Hon-
ecker’s leadership was eventually abandoned in all but name. By the
end of the 1980s the majority of films shown on East German televi-
sion were made in the USA, with East German and Soviet-made pro-
ductions taking second and third place respectively.6!

From the example of the Sandman and children’s television, we
can see that the complex relations between the two “sides” were not
simply a matter of propaganda wars and system conflict. We can also
observe actors changing sides, numerous competing appropriations,
and the recourse on both sides to a shared cultural heritage. Similar-
ities between East and West also become disturbingly apparent when
we consider how easily the fear of ‘Americanization’—and the cul-
tural disintegration that would allegedly follow in its wake —could
be tailored to suit the different ideological requirements of East and
West, at least in the 1950s. In later periods, the differences between
the two political systems became increasingly distinctive; yet neither
this increasing differentiation, nor the SED’s preventive efforts in the
GDR until well into the 1970s, were able to stop young people in both
East and West falling under the sway of Western pop culture. This
shows the huge power of this cultural transformation, a transforma-
tion which was driven by the rise of mass media. The development
of medialized consumer societies seems to have set in motion a
dynamic that no state authority could ultimately control, demon-
strating the transnational dimension of media history. Post-war pop-
cultural trends frequently originated in the USA or Western Europe
before their reception and adaptation in national contexts, so that a
German-German history of the media, despite its national premise,
cannot ignore what was happening at the international level. This
created a tension between on the one hand, the inherently transna-
tional character of modern mass media and on the other, the need felt
by both East and West Germany to establish a distinctive national
identity reflecting their respective political systems. More extensive

61 Richard Oehmig, ‘Besorgt mal Filme!’: Der internationale Programmhandel des
DDR-Fernsehens (Gottingen, 2017), 187-8.

47



GERMAN-GERMAN ENTANGLED HISTORY

research could help cast more light on this little-recognized aspect of
media history.62

The same goes for economic and technological aspects of media
history, especially as these were also closely bound up with transna-
tional processes. Audio-visual media, in particular, required consid-
erable financial investment, meaning that states simply did not have
the capacity to develop their own technologies or even their own con-
tent without input from ‘the outside’. This fact, however, was incom-
patible with ideologies that sought to create a hermetic public sphere
or a purely national culture. New technological developments, such
as satellite transmission, challenged the very idea of national sover-
eignty in relation to mass media. Nor did political, economic, and
technological developments exist in isolation—they influenced each
other and established the conditions under which further develop-
ments could occur. For example, the introduction of private broad-
casting in West Germany in the 1980s probably could not have
occurred without the invention of new distribution technologies such
as cable and satellite. The possibilities resulting from these new tech-
nologies led to a breakthrough for the journalistic lobby that had long
demanded licensing for privately-owned broadcasting companies,
and gave impetus to conservative politicians looking to break the
monopoly of supposedly ‘left-wing” public broadcasting.t3

This initial attempt at an integrated German media and social his-
tory shows the complexity of the subject matter and the challenges it
poses to historians. One way to approach it, as we have seen, is to
start with case studies. But should such a history ever be successful-
ly written, it could lead to new insights concerning the similarities
and differences between two politically opposed societies and the
transformation that they both experienced with the rise of modern
media.

62 Chistoph Classen (ed.), Transnational Broadcasting in Europe 1945-1990, spe-
cial issue of Spiel: Neue Folge. Eine Zeitschrift fiir Medienkultur, 2/1 (2016).

63 Frank Bosch, ‘Politische Macht und gesellschaftliche Gestaltung: Wege zur
Einfithrung des privaten Rundfunks in den 1970/80er Jahren’, in Meik
Woyke (ed.), Wandel des Politischen: Die Bundesrepublik wihrend der 1980er
Jahre (Bonn, 2013), 195-214.

48



MEDIALIZATION IN OPPOSING SYSTEMS

CHRISTOPH CLASSEN is a Senior Researcher at the Leibniz Centre
for Contemporary History in Potsdam. One of his most recent publi-
cations (with Frank Bosch) is ‘Bridge over Troubled Water? Mass
Media in Divided Germany’, in Frank Bosch (ed.), A History Shared
and Divided: East and West Germany since the 1970s (2018), 551-602.

49



	Bulletin Deckblatt.pdf
	GHIL Bulletin 41 (2019),1 - 019 - Medialization in Opposing Systems.pdf

